B"H
The Talmud Tractate Bava Metzia 110 - 112 teaches about paying wages on time. However, as soon as I hear the subject, I am immediately being reminded of a story about Rabbi Akiva.
The story is called "A special worker"and talks about a Jewish worker from the Upper Galilee in northern Israel who hired himself out for three years to a landowner in the south. At the end of the three years, the day before Yom Kippur, the worker asked for his wages so that he could return home and feed his family. But the employer claimed to have no money to pay him. Then the worker asked to be paid in fruit. I have none, the employer replied. Pay me in land. I have none. Pay me in blankets and pillows. I have none. The worker finally went home empty handed.
After Sukkot the employer traveled all the way to the Upper Galilee in order to pay his worker. He came with money and plenty of food. The employer asked him what he had thought when he was told that there was no money, fruit or land to pay him. "Well, said the worker, I thought that you had no cash and leased out all your land." The employer said that this was exactly what happened. But as soon as I got money I wanted to you right away.
It says that the worker was Rabbi Akiva and the employer was Rabbi Eliezer Ben Hyrcanus.
This way we learn from Rabbi Akiva that all G-d does is for the good and to give people a benefit of a doubt. In the story, Rabbi Akiva saw the hidden potential in other people. He later on became one of the greatest rabbis.
Nevertheless, not everybody is like those two famous rabbis. It is a biblical commandment to pay a worker on time. The Mishna in Bava Metzia 111a teaches us that it is forbidden to delay payment of wages when the worker demanded his money. The Gemara continues on page 112a: Do not rob an impoverished person.
The employer has to pay the wages because the employee's life depends on that money. Whoever withholds the wages of an employee is considered as if he took his life from him.
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Rabbi Akiva: was killed by the Romans in 135 CE, one of the greatest Sages of the Mishna.
Der Talmud Bava Metzia Seite 110 - 112 lehrt uns, dass Loehne puenktlich gezahlt werden muessen. Sobald dieses Thema aufkommt, werde ich sofort an eine Story mit Rabbi Akiva erinnert.
Die Story heisst "Der besondere Arbeiter"und berichtet von einem juedischen Arbeiter aus Galilaea in Nordisrael, der sich fuer drei Jahre an einen Gutsherren verpflichtet hatte. Nach Ablauf der drei Jahre, einen Tag vor Yom Kippur, verlangte der Arbeiter seinen Lohn, um danach zu seiner Familie zurueck zukehren. Der Gutsherr sagte, dass er kein Geld habe. Daraufhin verlangte der Arbeiter seinen Lohn in Obst. Obst habe ich auch keines, entgegnete der Gutsherr. Bezahle mich mit Land. Land habe ich auch keines. Bezahle mich mit Decken und Kissen. Das habe ich auch nicht. Der Arbeiter kehrte unverrichteter Dinge heim in den Norden.
Nach Sukkot reiste der Gutsherr den ganzen Weg hinauf zum Haus seines ehemaligen Arbeiters. Er bezahlte ihn reichlich mit Geld und Lebensmitteln. Als er den Arbeiter fragte, was dieser gedacht hatte, als er keinen Lohn bekam, antwortete der: "Ich dachte, dass du kein Bargeld und dein Land verpachtet hast."Genauso war es, sagte der Gutsherr. Doch ich schwor mir, dass, sobald ich das Geld habe, ich dir deinen Lohn zahlen werde.
Es heisst, dass der Arbeiter Rabbi Akiva und der Gutsherr Rabbi Eliezer Ben Hyrcanus waren. Wir lernen von Rabbi Akiva, dass alles was G-tt macht, zum Guten ist und das man jedem Menschen eine Chance geben sollte. Rabbi Akiva sah das unbekannte Potential welches in den Menschen steckt. Spaeter wurde er einer der groessten Rabbiner.
Nichtsdestotrotz, nicht jeder ist so wie diese zwei beruehmten Rabbis. Es ist ein biblisches Gebot, dass ein Arbeiter puenktlich bezahlt werden muss. Die Mishna in Bava Metzia 111a lehrt uns, dass es verboten ist, die Lohnauszahlung zu verschieben, wenn ein Arbeiter zuvor seinen Lohn verlangte. Die Gemara, Seite 112a, faehrt fort: Bestehle keinen Armen.
Der Arbeitgeber muss die Loehne puenktlich zahlen, da das Leben seines Arbeitnehmers davon abhaengt. Wer die Lohnauszahlung verschiebt, wird angesehen als habe er das Leben des Arbeitnehmers genommen.
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Rabbi Akiva: ermordet von den Roemern im Jahre 135 CE. Er war einer der groessten Gelehrten der Mishna.
Donnerstag, November 02, 2006
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